wtorek, 30 grudnia 2014

Bóle stawowe - jaka dieta?

Często narzekamy, że bolą nas stawy. Przyczyn może być mnóstwo - urazy, choroby zwyrodnieniowe czy stan zapalny. Najpierw musimy zacząć od szczegółowych badań lekarskich, ale zmiana diety, na tę która leczy stawy nikomu na pewno nie zaszkodzi.






PLAN DZIAŁANIA



  • Schudnij ... niezależenie od przyczyny bólu stawów, dodatkowe kilogramy pogarszają dolegliwości, dlatego staraj się utrzymać prawidłową wagę i dbaj o aktywność fizyczną.

  • Pij wodę - woda nawadnia stawy. Warto pić również zioła, szczególnie pokrzywę oraz herbatkę z mniszka lekarskiego - zioła przeciwdziałają obciążeniu stawów (hamują zatrzymywanie wody w organizmie).

  • Jedz orzechy! Dla kondycji stawów niezbędne są zdrowe kwasy tłuszczowe omega - 3, nie tylko likwidują stan zapalny, ale również nawilżają stawy. Najlepszym źródłem łatwoprzyswajalnych zdrowych tłuszczy są orzechy, ryby oraz oleje tłoczone na zimno, szczególnie olej lniany.

  • Najzdrowszym dla Ciebie sokiem będzie sok z selera naciowego, łagodzi ból i zwiększa kondycję stawów. Seler możesz spożywać również jako zdrową przekąskę.

  • Jedz mnóstwo warzyw i owoców, najlepiej o różnych kolorach. Różnorodne warzywa i owoce są bogactwem przeciwutleniaczy, im bardziej urozmaicona dieta, tym większa pewność, że dostarczymy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych mu składników. Szczególnie polecane warzywa i owoce to:
  • jarmuż
  • kapusta 
  • brukselka
  • marchewka
  • cukinia
  • bataty
  • jagody
  • papaja

  • Do owsianki i sałatek dodawaj siemię lniane. Len zawiera tłuszcze działające przeciwzapalnie i fitoestrogeny (ważne szczególnie dla kobiet w okresie menopauzy).

  • Zdecydowanie ogranicz mięso, tłusty nabiał, kiełbasy, hamburgery, bekon, margaryny, słodycze, chipsy, potrawy smażone - tego typu produkty zawierają bardzo dużo zwiększających stan zapalny niezdrowych tłuszczy nasyconych.

  • Unikaj pszenicy. Z doświadczenia wiem, że osoby eliminujące jasne pieczywo i makarony z diety, odczuwają znaczną ulgę w bólu stawów i poprawę samopoczucia. Produkty te najlepiej zastąpić kaszą jaglaną oraz gryczaną, chlebem czystoziarnistym lub żytnim na zakwasie oraz brązowym ryżem.

  • Unikaj ziemniaków. Ziemniaki zawierają solaninę, związek który zakłóca działanie enzymów w mięśniach, wywołując ból i nieprzyjemne odczucie. Solanina zaburza również wchłanianie wapnia, a osobom z chorymi stawami brakuje tego składnika.

  • Używaj imbiru! Świetnie smakuje w połączeniu z owsianką, zupą czy rybami. Imbir blokuje wytwarzanie prostaglandyn, które powodują stan zapalny.

  • Kurkuma dzięki zawartości kurkuminy leczy stawy. Dodawaj curry do ryżu - zyska smakowity żółty kolor i świetne właściwości zdrowotne.

  • Potrawy warto przyprawiać również pieprzem cayenne - zawarte w nim związki zmniejszają uczucie bólu.

  • Z suplementów, można polecić glukozaminę (dostępną w aptekach).

  • Z domowych metod leczenia bólów stawów zaleca się kąpiel z octem jabłkowym - wystarczą 2 łyżki.

  • Masuj się! Stosuj maści zawierające imbir i kapsaicynę.

  • Zasięgnij porady dietetyka, który indywidualnie rozpatrzy Twój przypadek w sprawie poprawy kondycji stawów i zmiany nawyków żywieniowych.

czwartek, 10 lipca 2014

Przekąski imprezowe

"Ale jak mam stosować dietę, kiedy za dwa dni mam imieniny?" - pytanie standardowe, które słyszę praktycznie codziennie. Dieta to nie chwilowy etap, ale styl życia. A spotkania ze znajomymi, imprezy są elementem naszego życia. Jeśli zdarzają się często - burzą nasze dotychczasowe efekty odchudzania, a "od poniedziałku" naprawdę ciężko zacząć od nowa ... Ale jest na to sposób! Zapraszam do zapoznania się z prostymi pomysłami, na zdrowe, imprezowe przekąski.


  • OWOCOWA PIZZA



Czy pizza zawsze musi być z pepperoni, podwójnym serem i sosem śmietanowym? Nie! Szczególnie w upalne dni, sprawdzi się jej owocowa wersja bez pieczenia. Wystarczy pokroić trójkąty arbuza i posypać ulubionym dodatkami, np. plasterkami banana, kiwi, borówką amerykańską. Ser świetnie zastępują wiórki kokosowe.


  • TORT KANAPKOWY


Jeśli zrobisz na swojej imprezie tort w wersji wytrawnej z pewnością zaskoczysz gości. Taki tort zawsze się udaje, nie zawiera cukru i jest smacznym, pożywnym, bogatym w witaminy i składniki mineralne posiłkiem. Szczególnie wartościowe są torty z dodatkiem ryby (np. łososia wędzonego). Ciasto zastępujemy pieczywem tostowym z pełnego ziarna, natomiast krem może stanowić serek kanapkowy z dodatkiem świeżych ziół. Dodatki zależą od Twoich upodobań smakowych - z żywieniowego punktu widzenia, polecam jajka, kiełki oraz oliwki marynowane.

  • SZASZŁYKI OWOCOWE



Owoce podane w formie szaszłyków, zachęcają do spróbowania. Nie tylko pięknie, kolorystycznie prezentują się na stole, ale dostarczają całą bombę witamin i orzeźwiają, ze względu na sporą zawartość wody.


  • BUKIET Z WARZYW


W odchudzaniu liczy się konsekwencja - także w wystroju imprezowego stołu. Taki bukiet z warzyw, nawet zachęci niejadków do zjedzenia zieleniny. Potrzebne są jedynie różnorodne warzywa i patyczki, na których je umieszczamy. Ładna dekoracja, ale i błonnik, witamina C, witamina A ... raj na ziemi!

  • DOMOWE NUGGETS'Y



A teraz coś konkretnego .. nuggetsy w wersji light. Wystarczy pierś kurczaka, jogurt naturalny, ulubione zioła i otręby. Pierś kroimy w paseczki, maczamy w jogurcie z przyprawami i obtaczamy otrębami. Już! Kawałeczki umieszczamy w naczyniu żaroodpornym i pieczemy. Możemy podać z dwoma dipami - chrzanowym (jogurt wymieszany z chrzanem) i pomidorowym (przecier pomidorowy z ziołami i oliwą z oliwek).

  • WRAPY


Pikantne roladki z tortilli to prosta i pożywna przekąska. Najlepiej nadziać je mnóstwem warzyw, kurczakiem, serem lub wędzoną rybą, a jako sos użyć jogurtu. Wyglądają efektownie.

  • CIECIERZYCA


Ciecierzycę zalewamy wodą i odstawiamy na całą noc. Rano, wylewamy wodę i osuszamy ziarna. Skrapiamy je oliwą i przyprawiamy, np. słodką papryką, solą morską. Wykładamy ziarna na papier do pieczenia i wkładamy do nagrzanego do 180 st. C piekarnika. Prażymy tak długo aż ciecierzyca będzie chrupać! Super przekąska, bogata w białko - budulec mięśni.

środa, 23 kwietnia 2014

Występ dietetyka Poradni dietetycznej Metamorfoza w Pytaniu na śniadanie TVP 2!


23 kwietnia 2014 w porannym programie "Pytanie na śniadanie" nasz dietetyk Anna Kacperska udzielała informacji na temat oczyszczania organizmu za pomocą kuracji sokowej. 

Świeżo wyciskane soki z warzyw (z niewielkim dodatkiem owoców w postaci jabłka i soku z cytryny) eliminują toksyny nagromadzone w organizmie, szczególnie w wątrobie. 

Więcej informacji w wywiadzie - zapraszamy do oglądania:

http://pytanienasniadanie.tvp.pl/14901170/jak-oczyscic-organizm-po-swietach#


sobota, 1 marca 2014

Diagnoza: autyzm ... jaka dieta?

Charakterystycznymi cechami autyzmu jest zespół zaburzeń układu nerwowego, w tym: trudności w kontaktach z innymi ludźmi, izolowanie się, nadwrażliwość na dźwięki, zapachy, zaburzenia mowy czy nadpobudliwość ruchowa. Jeśli choroba zostaje wykryta u małego dziecka, jest to najlepszy moment na zmianę nawyków żywieniowych - do 3 roku życia kształtowany jest najbardziej sposób odżywiania dziecka. U dzieci z autyzmem często występują zaburzenia trawienia, ale również obserwuje się tendencję  do jedzenia tylko wybranych rodzajów jedzenia. Co jeść oraz pić, aby polepszyć stan zdrowia i komfort życia osoby cierpiącej na autyzm?


  • Witaminy z grupy B!

Orzechy, nasiona roślin strączkowych, awokado, banany i brązowy ryż bardzo korzystnie wpływają na funkcje układu nerwowego.

  • Ryby!

Ryby, szczególnie tłuste ryby morskie, takie jak: makrela, łosoś, sardynki, pstrąg, najlepiej jedzone minimum 3 razy w tygodniu, odpowiadają za prawidłową pracę mózgu. Badania naukowe potwierdzają, że dzieci z autyzmem, które regularnie jedzą ryby, mają zmniejszoną nadpobudliwość, jak również poziom agresji.

  • Nie jedz cukru!
Cukier, w dużych ilościach wywołuje nie tylko gwałtowne wahania poziomu glukozy we krwi, ale także zdenerwowanie, napady głodu i nadpobudliwość.
  • Unikaj "chemii"
Warto jeść jak najmniej przetworzone jedzenie. Konserwanty, regulatory kwasowości, wzmacniacze smaku, barwniki i inne dodatki żywnościowe mogą negatywnie wpływać na stan chorego, jak również pogłębiać objawy schorzenia.
  • Warto wyeliminować gluten  i ograniczyć nabiał w diecie!
Bardzo często, osoby z autyzmem wykazują nietolerancję glutenu oraz krowiego mleka. Produkty te pobudzają w naszym organizmie wydzielanie opioidów - co wywiera wpływ na zachowanie dziecka.

Przed rozpoczęciem specjalnej diety, warto wykonać test nietolerancji pokarmowej - aby dieta była w 100% dopasowana do autystycznej osoby. Nie róbmy nic na zasadzie prób i błędów!

środa, 19 lutego 2014

Endometrioza

Endometrioza jest bardzo częstym schorzeniem występującym u kobiet zazwyczaj w okresie rozrodczym (około 10% kobiet cierpi na tą chorobę), polegającym na tym, że komórki wewnętrznej ściany macicy zagnieżdżają się poza macicą, np. w jajnikach i jajowodach, jelicie czy pochwie. 

Wędrujące komórki zachowują się  zgodnie z cyklem miesiączkowym, a więc może dochodzić do krwawienia z tkanek, w których pojawiły się narośla. Krew nie ma wtedy ujścia, zatem gromadzi się w otaczających tkankach, powodując nie tylko stan zapalny, ale również ból i podrażnienia.

Dotąd nie rozpoznano bezpośrednich przyczyn choroby, najprawdopodobniej na rozwój endometriozy mają wpływ predyspozycje genetyczne, nadmierne spożycie kofeiny, stresprzebyte operacje (np. cięcie cesarskie) oraz tzw. "wsteczna menstruacja" i osłabienie wątroby. Tradycyjne leczenie polega na podawaniu chorej leków hamujących normalny cykl miesiączkowy. Po urodzeniu dziecka, choroba zazwyczaj ustępuje, jeśli nie - kończy się po menopauzie.

Czy dieta może złagodzić objawy endometriozy?

OCZYWIŚCIE! oto wskazówki, które poprawią Twój komfort życia z endometriozą:

  1. Unikaj alkoholu.
  2. Unikaj cukru - nie tylko słodzenia, ale również cukru ukrytego w deserach, słodyczach, ciastach - cukier sprzyja stanom zapalnym w organizmie.
  3. Dobrze odstawić kawę - kofeina może zakłócać równowagę hormonalną w organizmie.
  4. Zamiast kawy, pij dużo wody mineralnej niegazowanej oraz ziołowe herbatki, np. z żeń szeniem, mniszkiem lekarskim.
  5. Obfite krwawienia mogą prowadzić do niedokrwistości, a więc również niedoboru żelaza - warto jeść ryby, kurczaka, indyka, soczewicę oraz suszone figi.
  6. Wchłanianie żelaza umożliwia witamina C. Ma również działanie przeciwzapalne. Warto wprowadzić do diety owoce - szczególnie maliny, truskawki, agrest i borówki amerykańskie.
  7. Świetnym wyborem będą ananasy - dzięki enzymowi bromelinie, nie tylko szybciej zwalczą ewentualną nadwagę, ale również mają działanie zmniejszające stan zapalny.
  8. Jedz orzechy - są świetnym źródłem cynku, który goi tkanki.
  9. Wskazana jest większa ilość tłuszczu!! czy to pomyłka? nie! zdrowe tłuszcze omega-3 korzystnie wpływają na gospodarkę hormonalną - warto jeść makrelę, łososia, tuńczyka czy siemię lniane.
  10. Olej lniany stosuj do wszystkich sałatek - łagodzi stan zapalny.
  11. Brokuły i kalafior regenerują wątrobę - "odkurzacz" naszego organizmu.
  12. Jeśli odczuwasz bóle - warto "jeść" więcej magnezu, np. w postaci szpinaku, natki pietruszki, migdałów, orzechów i okazjonalnie ... gorzkiej czekolady!
  13. Z przypraw najzdrowsze będą curry i imbir.
  14. Warto jeść probiotyki - napoje mleczne oraz cykoria dostarczą tych pożytecznych bakterii, utrzymujących zdrowie okrężnicy.
  15. Idealnym obiadem byłoby sushi - dostarczające magnezu, białka, omega 3 ... najlepsze połączenie składników!
NADWAGA pogarsza objawy - wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną!

Korzystne efekty przy leczeniu endometriozy daje regularna AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA.


wtorek, 18 lutego 2014

Wirusowe zapalenie wątroby - jaka dieta?

Wszystkie typy wirusów wątrobowych powodują wytworzenie się stanu zapalnego w wątrobie, który można zahamować stosując mądrą, zdrową dietę, obfitującą w żywność korzystną dla tego narządu. WZW powoduje nie tylko zaburzenie pracy wątroby - wpływa na cały organizm! Możemy odczuwać wtedy zaburzenia trawienia, wchłaniania, ale i odtruwania. Co jeść przy wirusowym zapaleniu wątroby? Jak zahamować namnażanie się wirusa oraz wzmocnić odporność?

  • PŁATKI OWSIANE

Bogate w bardzo cenny błonnik oraz białko, wzmacniają organizm, stanowią zdrowy wartościowy posiłek, szczególnie na śniadanie. Są również wspaniałym dodatkiem do polskich "dietetycznych" wersji potraw, np. pulpecików (płatki owsiane zamiast bułki tartej) czy zdrowej panierki w kotlecie (najlepiej pieczonym!). Szczególne zastosowanie mają u osób osłabionych, o zmniejszonej odporności.

  • WINOGRONA I SOK Z WINOGRON
Winogrona odtruwają - kiedy nasza wątroba nie działa prawidłowo, "ktoś" musi się zająć skutecznym odtruwaniem organizmu. Winogrona hamują również stan zapalny wątroby. Sok będzie zdrowy jeśli przygotujemy go samodzielnie w prasie do wyciskania bądź sokowirówce. Gotowe, kartonowe napoje zawierają sporo chemicznych dodatków, które mogą tylko pogłębić proces chorobowy.
  • OWOCE I WARZYWA
Staraj się, aby w Twojej diecie na talerzu gościło jak najwięcej warzyw. Zalecana porcja owoców to 2/dziennie (ze względu na sporą zawartość cukru, który w nadmiarze nie działa korzystnie). Zieleninia świetnie oczyszcza organizm z toksyn.
  • SOKI Z WARZYW
Sok marchewkowy, buraczany czy pomidorowy - odżywiają komórki wątrobowe, działają jak multiwitamina.
  • KARCZOCHY
Wspomagają przepływ żółci.
  • JAJA
Zawarta w nich lecytyna, wspomaga trawienie oraz wchłanianie tłuszczów.
  • KURKUMA, OREGANO I MIĘTA
Te trzy przyprawy warto dodawać do dań głównych, deserów czy sałatek. Regenerują wątrobę i mają właściwości antyzapalne.
  • OSTROPEST PLAMISTY
Leczy wszystkie typy wirusowego zapalenia wątroby - nawet zatrucia tego narządu. Dostępny w sklepach ze zdrową żywnością. Regeneruje komórki wątrobowe i chroni je przed namnażaniem wirusa.



CZEGO LEPIEJ UNIKAĆ?


  • wędlin, czerwonego mięsa, margaryny, dużej ilości nabiału oraz przetworzonej żywności - produkty te obciążają wątrobę
  • cukru i soli - nie dostarczają żadnych cennych składników, zmuszają wątrobę jedynie do "dodatkowej" pracy
  • kofeiny i alkoholu - również obciążają komórki wątrobowe
  • ostrych potraw i przypraw, np. chilli - dieta wątrobowa przypomina dietę lekkostrawną, łagodną - a więc ostre zioła będą tylko negatywnie wpływać na pracę narządu

czwartek, 9 stycznia 2014

Występ dietetyka Poradni Metamorfoza w Dzień dobry TVN!

9 stycznia 2014 r. miałam wielką przyjemność występować w porannym programie telewizyjnym Dzień dobry TVN. Jako dietetyk wyraziłam komentarz na temat oczyszczania organizmu za pomocą świeżo wytłaczanych soków warzywno - owocowych firmy Essence Cleanse, z którą współpracuję od kilku miesięcy - www.essencecleanse.com.




Poniżej link do nagrania - moje nagranie znajduje się w filmie numer 2 "Oczyszczająca kuracja sokowa":


http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/gwiazdy-graja-w-zielone,110502.html

wtorek, 7 stycznia 2014

Warto jeść bez pośpiechu!

Niespieszna konsumpcja koreluje z przyjmowaniem mniejszej ilości kalorii i dłużej utrzymującym się uczuciem sytości – zawiadamia „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics”.
Naukowcy z Teksańskiego Uniwersytetu Chrześcijańskiego (USA) przekonują, że powolne spożywanie posiłków może pomóc w zachowaniu prawidłowej masy ciała, ponieważ sprzyja szybszemu zaspokajaniu głodu, a co za tym idzie, konsumpcji mniejszych porcji jedzenia, a w dodatku sprawia, że uczucie sytości towarzyszy nam przez dłuższy czas.

Badacze poprosili uczestników eksperymentu o zjedzenie dwóch posiłków w ściśle kontrolowanych warunkach. Jedna potrawa miała być spożywana wolno – eksperymentatorzy radzili, aby osoby badane nie narzucały sobie ograniczeń czasowych, brały małe kęsy, dokładnie przeżuwały i odkładały sztućce po każdym gryzie. Drugie danie polecono jeść szybko – przyjmować duże kęsy, pośpiesznie przeżuwać i nie robić przerw w jedzeniu.

W badaniu brały udział zarówno osoby o normalnej wadze ciała, jak i osoby cierpiące na nadwagę.

Okazało się, że wszyscy uczestnicy eksperymentu pochłaniali mniej kalorii i czuli się bardziej nasyceni w godzinę po posiłku, jeśli jedli wolno.

Jednak najwyraźniejszą różnicę w ilości przyjmowanych kalorii zaobserwowano u badanych o prawidłowej masie ciała – średnio 88 kcal mniej w warunkach niespiesznej konsumpcji. Osoby z nadwagą lub otyłością spożywały przeciętnie o 58 kcal mniej, ale wartość ta nie osiągnęła istotności statystycznej.

„Brak istotności statystycznej w grupie osób z nadwagą lub otyłością może częściowo wynikać z faktu, że w obu warunkach eksperymentalnych jadły one mniej niż osoby o prawidłowej masie ciała” – komentuje prof. Meena Shah, współautorka badania.

Naukowcy zaobserwowali ponadto, że podczas powolnego spożywania posiłku, osoby badane piły więcej wody, co zdaniem badaczy, mogło wpływać na szybsze wypełnienie żołądka.

„Poświęcenie większej ilości czasu na proces jedzenia może pomóc zmniejszyć pobór energii, skuteczniej zaspokoić głód i czerpać większą przyjemność ze spożywania posiłku” – podsumowuje wyniki badania prof. Shah. 

Artykuł pochodzi z serwisu: www.naukawpolsce.pap.pl.