wtorek, 11 maja 2010

Dieta detoksykująca - prawda czy mit?


Słowo "detoks" jest bardzo popularne we współczesnej dietetyce. Idea diety detoksykującej polega na tym, że musimy się "pozbyć" wszystkich toksyn z organizmu aby pozostać zdrowymi. Niektóre z zalet stosowania takiej diety, głoszonych przez jej autorów to: magiczna utata masy ciała, poprawa trawienia, stanu włosów, skóry i paznokci czy też likwidacja celluitu.

Wyróżniamy kilka rodzajów "detoksu":
1. Głodzenie przez krótki okres czasu,
2. Jedzenie tylko owoców i warzyw,
3. Wykluczenie z diety pieczywa i produktów mlecznych,
4. Spożywanie tylko wybranych produktów żywnościowych,
5. Unikanie kofeiny i alkoholu.

W ludzkim ciele rzeczywiście gromadzą się toksyny - możemy wtedy czuć się osłabieni. Jednak jeżeli głodzisz swój organizm, nie dostarczając mu pożywienia, wtedy narażasz się na jeszcze gorsze "zanieczyszczenie". Organizm zaczyna produkować ketony, co prowadzi w konsekwencji do odwodnienia, osłabienia czy też napadów stresu. Dalsze ograniczenia kalorii szczególnie pochodzących z białka prowadzą do zmniejszenia odporności i zwiotczenia mięśni.

Jedzenie zwiększonych ilości warzyw i owoców jest polecane - przecież zaleca się 5 porcji warzyw i owoców dziennnie. Ale jaki sens ma jedzenie tylko jednego rodzaju warzywa czy owocu? Czy dostarczy nam wszystkie witaminy i składniki mineralne?

Wiele diet detoksykujących wyklucza jedzenie mleka oraz pieczywa, ale również należy zadać tu pytanie: co przynosi rezygnacja jedzenia tak ważnych produktów w naszej diecie?

Należy również podkreślić, że często gwałtowna utrata masy ciała przy dietach detoksykujących związana jest zazwyczaj nie z utratą tłuszczu lecz wody oraz glikogenu. Po powrocie do "normalnej" diety waga wraca.

Unikanie dużych dawek kofeiny, alkoholu oraz produktów wysokotłuszczowych oraz wysokowęglowodanowych jest bardzo pozytywne dla zachowania zdrowia oraz stabilnej masy ciała. Jeśli chcesz schudnąć to skup się na redukcji porcji pożywienia oraz włączeniu aktywności fizycznej.



Źródło:
www.bda.uk.com

wtorek, 4 maja 2010

Bakterie dobre dla naszego zdrowia

Większości z nas bakterie kojarzą się z negatywnym wpływem na zdrowie oraz rozwojem chorób. Jednak istnieją takie, które spożywane w odpowiednich ilościach pozytywnie działają na nasz organizm utrzymując równowagę flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym.

Efekt zdrowotny dotyczy tylko określonych sczepów bakteryjnych - bakterii probiotycznych. Są to przede wszystkim: Lactobacillus i Bifidobacterium.

Najczęściej możemy je znaleźć w fermentowanych produktach mlecznych, takich jak np. jogurty.

Najważniejsze korzyści z regularnego spożywania probiotyków to:
1. Poprawa pracy jelit,
2. Poprawa funkcjonowania układu odpornosciowego, a także
3. Zmniejszenie występowania infekcji żołądkowo - jelitowych, np. choroba Leśniewskiego-Crohna.

Probiotyki wytwarzają specjalne substancje zwalczające bakterie chorobotwórcze lub współzawodniczą z nimi o substancje odżywcze. Ze względu na jedynie przejściowe występowanie bakterii probiotycznych w jelitach, zaleca się ich regularne przyjmowanie w celu utrzymania efektów zdrowotnych.



Źródło:
1. The British Dietetic Association, Food facts section: www.bda.uk.com/foodfacts/0710-08probiotics.pdf

2. Howlett J (2008) Functional Foods - From Science to Health and Claims. ILSI EUROPE Concise Monograph Series. Available at: http://europe.ilsi.org/
3. Report of a joint FAO/WHO expert consultation on evaluation of health and nutritional properties of probiotics in food including powder milk with live lactic acid bacteria. Available at: http://www.who.int/