poniedziałek, 30 lipca 2012

Pijesz dużo herbaty? możesz mieć raka!

Najnowsze badania przeprowadzone przez szkockich naukowców z Uniwersytetu w Glasgow dowodzą, że nadmierne picie herbaty znacznie zwiększa ryzyko zachorowania na raka prostaty. Okazuje się, że mężczyźni którzy piją 7 lub więcej filiżanek dziennie, o połowę częściej cierpią na tę chorobę, w porównaniu do osób, które w ogóle nie piją herbaty lub wypijają mniej niż 4 filiżanki dziennie.



Wyniki badań są znaczące, ponieważ obserwacje mężczyzn mających nawyk picia czarnej herbaty, trwały aż 37 lat. Zbadano osoby w przedziale wiekowym 21 - 75 lat.Podczas badania, naukowcy sprawdzali stan zdrowia uczestników badania, ich nawyki żywieniowe, ilość wypijanego alkoholu, palenie papierosów oraz zwyczaj picia kawy i herbaty.


Prawie 25% badanych deklarowała duże spożycie czarnej herbaty - powyżej 7 filiżanek dziennie. Przez okres badania rozwijał się u tych osób rak prostaty o 50% częściej niż u pijących herbatę w ilościach mniejszych niż 4 filiżanki na dobę.


Zatem, badanie to wykazało, że bezpieczna i zdrowa "dawka" herbaty to 3 filiżanki dziennie.


Z badania wynikają także korzyści płynące z picia herbaty. Mężczyźni, którzy pili herbatę w większych ilościach nie mieli skłonności do alkoholu, mieli dobry poziom cholesterolu oraz nie cierpieli na otyłość.

poniedziałek, 9 lipca 2012

Masz skłonności do ziewania? Zmień dietę!

Ziewanie czy nadmierne wzdychanie to nie zawsze oznaka zmęczenia czy zwykłego znudzenia. Jeśli naprawdę często ziewasz, może być to oznaka hipoglikemii - zbyt niskiego poziomu cukru we krwi.

Ratunkiem na ziewanie mogą być:

1. Regularne posiłki - przerwa pomiędzy poszczególnymi posiłkami powinna wynosić około 3 godziny. Stałe "dostawy" pożywienia sprawiają, że w organizmie nie dochodzi do wahań poziomu glukozy. Poza tym jedzenie w tych samych porach pozwala na utrzymanie stałej wagi - Twoja przemiana materii wzrasta, spalasz więcej kalorii, co zapobiega również nadmiernemu gromadzeniu tkanki tłuszczowej.

2. Produkty pełnoziarniste (szczególnie płatki owsiane!) oraz świeże warzywa - regulują stężenie glukozy we krwi i opanowują apetyt na cukier.Polecane są tu szczególnie zielone warzywa, takie jak brokuły, szpinak, szparagi. Zielone warzywa są bogate w witaminy z grupy B, żelazo i magnez - związki dodające energii.


3. Produkty podnoszące poziom energii - żeń szeń, siemię lniane oraz nasiona słonecznika (słonecznik warto mieć zawsze przy sobie, kiedy potrzebujesz natychmiastowego wzmocnienia).


4. Produkty superodżywcze - algi (dostępne w sklepach ze zdrową żywnością), kiełki - wzmacniają i regenerują organizm.



Dość zmęczenia! Pomóż sobie, zmieniając własną dietę!