piątek, 24 czerwca 2011

Alergia pokarmowa

Rozpoznania, czy w danym przypadku do czynienia mamy z alergią pokarmową, zawsze dokonać powinien kompetentny lekarz, ponieważ wiele zwykłych reakcji alergicznych może manifestować się w podobny sposób.

Niestety, ale już około 6% dzieci i od 2 do 4% dorosłych cierpi na alergie pokarmowe. Pocieszający jest fakt, iż dzieci zazwyczaj wyrastają z większości alergii pokarmowych występujących podczas wieku niemowlęcego.
Istnieje duża zmienność dotycząca dawki alergenu, która musi być obecna w pożywieniu, aby wywołać reakcję uczuleniową. U niektórych już kilka gram produktu może doprowadzić do groźnych objawów alergii, dlatego nie lekceważmy dolegliwości żołądkowych czy też wysypki po zjedzeniu danego produktu żywnościowego.

Tak naprawdę, wszystkie produkty żywnościowe mogą stanowić źródło potencjalnych alergenów. W Europie wyznaczono 14 głównych produktów, które mogą zwiększać ryzyko alergii. Są to: seler, zboża zawierające gluten, jaja, ryby, łubin, mleko, mięczaki, musztarda, orzechy ziemne, ziarno sezamowe, skorupiaki, soja, pozostałe orzechy, a z substancji dodatkowych - dwutlenek siarki, używany jako konserwant i przeciwutleniacz przede wszystkim w chipsach, winie oraz suszonych owocach.

Produkty, które wywołują u nas alergię pokarmową mogą doprowadzić do wystąpienia charakterystycznych objawów. Są to głównie: wysypki skórne, swędzenie nosa i oczu, katar, kaszel, swędzenie warg i jamy ustnej, nudności, kurczowe bóle brzucha, wzdęcia brzucha, wymioty i biegunka. Zatem jeśli czujemy się źle po zjedzeniu jakiegoś produktu, być może jesteśmy na niego uczuleni. Natomiast aby dokładnie stwierdzić, które produkty mogą być dla nas szkodliwe, należy wykonać tzw. test nietolerancji pokarmowej.

Polecam w związku z tym wizytę u lekarza oraz dietetyka, który ułoży indywidualną, dokładnie zbilansowaną dietę eliminacyjną, wykluczającą produkty wywołujące alergię pokarmową. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ eliminując kilka produktów z naszej diety, nie jesteśmy sami w stanie skomponować właściwego jadłospisu, który stanowiłby źródło wszystkich witamin, składników mineralnych oraz odżywczych. Niedobór kilku składników może doprowadzić do niedożywienia, z kolei niedozywienie niesie za sobą inne poważne konsekwencje zdrowotne. Może warto pomyśleć o zmianie diety?

poniedziałek, 13 czerwca 2011

Mleczko, pyłek i propolis - czyli o superpokarmach pszczelich

Produkty pszczele są jednymi z najbardziej zdrowych pokarmów, jakie odkrył człowiek. Okazuje się, że nie tylko miód ma pozytywne właściwości zdrowotne! Pszczoły, przy produkcji miodu, wytwarzają pewne produkty uboczne, które mają wyjątkowe działanie lecznicze. Należą do nich mleczko pszczele, pyłek pszczeli oraz propolis, czyli tzw. kit pszczeli.

Jeśli zaczynasz zastanawiać się, w jaki sposób można opóźnić procesy starzenia, to zaopatrz się w naturalną substancję odmładzającą - MLECZKO PSZCZELE. Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego królowa pszczół żyje około 40 razy dłuzej niż pszczoły robotnice? Odpowiedź jest bardzo prosta - królowa pszczół odżywia się wyłącznie mleczkiem pszczelim. Produkt ten zaiwera mnóstwo składników wywołujących przypływ energii i jednoczesnie redukujących stres.
Naukowcy odkryli, że w mleczku pszczelim znajduje się antybiotyk, w 25% tak silny jak penicylina, ale nie powodujący skutków ubocznych! (skutkami ubocznymi przyjmowania penicyliny moga być wstrząs anafilaktyczny, przyspieszenie tętna, zaburzenia swiadomości i inne). Potwierdzono także, że mleczko powstrzymuje rozmnażanie pasożytów przewodu pokarmowego i bakterii, które powodują problemy skórne (wypryski). Mleczko pszczele mozna również zalecić dla osób obciążonych nadmiernym wysiłkiem fizycznym i umysłowym, studentom, ale także parom, planującym posiadanie potomstwa. To naprawdę działa!
PYŁEK PSZCZELI to jeden z najlepszych, naturalnych produktów leczniczych. Wyglądem przypomina złoty proszek. Substancja ta jest zbierana z kwitnących roślin przez pszczoły i przetwarzana. Pyłek pszczeli to prawdziwy magazyn składników odzywczych. Spożywając pyłek mozemy sobie pomóc przy alergiach (szczególnie zapalenie zatok oraz katar sienny) i stanach zapalnych. Pyłek pszczeli daje bardzo dobre efekty lecznicze przy niedożywieniu (niedoborach pokarmowych) oraz przy leczeniu przerostu prostaty.
Jeśli w czasie spaceru, zauważyłeś pszczoły fruwające między drzewami w ogrodach, to może nie zdajesz sobie sprawy, ale obserwowałeś proces produkcji kitu pszczelego, czyli PROPOLISU. Propolis powstaje z żywic zbieranych z pąków kwiatów, kory drzew iglatych i topoli. Pszczoły używają propolisu do sterylizacji i uszczelniania ula oraz balsamowania zabitych owadów, wchodzących na terne ula. Proces ten zapobiega rozładowi tych owadów.
Propolis ma specjalne właściwości zdrowotne. Wspaniale zwiększa odporność poprzez powstrzymywanie rozmnażania szkodliwych bakterii w naszym organizmie. Jednocześnie pomaga w rozwoju dobrej flory bakteryjnej! Ze wzgledu na swoje właściwości przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, możemy wykorzystać propolis w leczeniu opryszczki, trądziku, pozostałych chorób skóry, a nawet ...... zapalenia stawów.

poniedziałek, 6 czerwca 2011

Waga to nie wszystko!

Jak to jest z naszą wagą? Czy osoby otyłe mają rzeczywiscie dużo wyższe ryzyko rozmaitych chorób, a nawet śmierci, niż osoby o właściwej masie ciała? Czy tylko właściwe BMI ma znaczenie dla tego, aby być "fit" ?


Profesor Steven Blair z University of South Carolina Arnold School of Public Health przeprowadził dziesiątki badań wpływ aktywności fizycznej oraz otyłości na nasze zdrowie i długość życia. Wyniki badań są zaskakujace! Okazuje się, że osoby, które mają właściwą masę ciała, ale zerową aktywność fizyczną, są obciążone 2 razy większym prawdopodobieństwem śmierci, niż osoby z nadwagą, ale aktywnym trybem życia!

Profesor Blair badał wybraną grupę osób przez ponad 30 lat sprawdzając najważniejsze czynniki "sprzyjające" śmierci, i odkrył, że siedzący tryb życia bardziej przyczynia się do występowania chorób, niż jakikolwiek inny czynnik! Większość osób myśli, że czyjąś dobrą formę możemy ocenić patrząc na niego i stwierdzając: " jest szczupły, to na pewno i zdrowy". To mit! Zdrowi i sprawni ludzie są w najróżniejszych kształtach i rozmiarach! Waga to nie wszystko! Jest mnóstwo szczupłych osób, które mają ogromne problemy zdrowotne.

Istnieje mnóstwo dowodów na to, że regularna aktywność fizyczna przynosi ogromne korzysci zdrowotne. Jest to zarówno zmniejszenie ryzyka wystapienia chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, cukrzyca typu 2 i niektórych nowotworów. Systematyczne ćwiczenia niosą duże korzysci także dla osób starszych, zwiększając ich zdolności poznawcze i zapewniając prawidłowe funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego przez długie lata. Wyniki badań pokazują, że wskaźnik śmiertelności kobiet i mężczyzn, którzy w ogóle nie ćwiczą jest dwa razy wyższy niż ćwiczących, ale otyłych osób! Tak naprawdę, to w każdej kategorii masy i składu ciała, osoby "unfit" są znacznie bardziej narażone na choroby niż sosby "fit". Fitness i ćwiczenia zapewniają świetną ochronę przed wcześniejszą śmiercią, bez względu na to ile ważysz.

Bycie w formie nie wymaga jakichś specjalnych wyrzeczeń i poświęcenia. Rekomendowane jest minimum 150 minut ćwiczeń tygodniowo, nawet takich jak tylko spacery. Bardziej zaawansowane ćwiczenia przynoszą dodatkowe korzyści zdrowotne, przede wszytskim o 50% niższy wskaźnik śmiertelności.

Każda osoba walcząca z nadwagą powinna przyjmować za dobra wiadomość to, że aż 40% osób otyłych ma normalny poziom cholesterolu i ciśnienie krwi. Wiadomo jednak, że nie należy tu "spocząć na laurach" - dalej walczmy z nadawgą, ale pamiętajmy o dodatkowej aktywności fizycznej.

Skupmy się na dobrych nawykach zdrowotnych, bez względu na cyferki wyświetlane na wadze:
1. Niech warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste będą podstawą Twojej diety.
2. Umairkowanie spożywaj tłuszcz w diecie oraz alkohol.
3. Nie pal papierosów!
4. Zminimalizuj poziom stresu!
5. Najważniejsze: Wydostaj się ze swojego fotela, na minimum 150 minut aktywności tygodniowo!

Brak aktywności fizycznej to największy problem zdrowia publicznego w XXI wieku. Zmieńmy to!

piątek, 3 czerwca 2011

Czy odstawienie pieczywa pomoże schudnąć?


Pieczywo to podstawowy składnik diety niemal każdego człowieka. Pod względem wartości odżywczej, najzdrowsze jest pieczywo ciemne - wypiekane z mąki razowej, pszennej lub żytniej, która zawiera więcej witamin i składników mineralnych oraz błonnik. Przy stosunkowo niewielkiej zawartości tłuszczu, pieczywo cechuje się dużą wartością energetyczną, dostarczając około 250 - 350 kcal /100g.

Poniżej przedstawiona jest wartość energetyczna wybranych rodzajów pieczywa:

Bułka sojowa z ziarnami - 295kcal
Bułka grahamka - 230kcal
Bułka z dynią - 260kcal
Kromka chleba graham - 65kcal
Kromka chleba orkiszowego - 95kcal
Kromka chleba razowego - 75kcal
Kromka chleba bezglutenowego - 45kcal

Wiele osób rozpoczynających odchudzanie zastanawia się, czy warto rezygnować z pieczywa. Odpowiedź brzmi: nie!

Generalnie, jeśli chcesz schudnąć, zmienić na lepsze swój dotychczasowy sposób żywienia, to kieruj się następującymi zasadami:

1. Nie rezygnuj z pieczywa, ale ogranicz jego ILOŚĆ w diecie. Ograniczenie ilości przyniesie efekty odchudzania. Jeśli nie wiesz, ile pieczywa w ciągu dnia powinnaś zjadać, skontaktuj się z dietetykiem, który zaplanuje Twoją dietę i określi jak powinna wyglądać Twoja porcja.

2. Jeżeli zjadasz w ciągu dnia np. 4 posiłki i w jednym z nich już pojawiło się pieczywo, to w kolejnych zamiast kanapek zaplanuj coś innego, np. jogurt naturalny z suszonymi owocami, sałatkę warzywną czy też szklankę soku bez dodatku cukru.

3. Uważaj na pieczywo chrupkie! Okazuje się, że jest ono źródłem akrylamidu – potencjalnie rakotwórczej substancji! Akrylami powstaje w produktach o dużej zawartości węglowodanów, poddanych działaniu wysokiej temperatury, a więc także w chrupkach, frytkach, ciastach, płatkach śniadaniowych. Urząd Kontroli Żywności w Norwegii stwierdził co prawda, że poziom akrylamidu w pieczywie light jest tak niski, że korzyści ze spożywania tego pieczywa są znacznie większe niż szkody, ale jak we wszystkim należy zachować tu umiar.

4. Ze względu na zachowanie jak najlepszego zdrowia, unikaj pieczenia chleba w tosterze na brązowo! Przetworzona w wysokich temperaturach żywność jest źródłem akrylamidu.

5. I najważniejsze: urozmaicaj swoją dietę! Jedz różne rodzaje pieczywa, tak aby dostarczyć do organizmu dużo różnorodnych składników odżywczych oraz błonnik. Pieczywo z dodatkiem pełnych nasion roślin oleistych: słonecznika, dyni, sezamu, lnu, soi, maku, kukurydzy oraz przypraw stanowi dodatkowe źródło witamin, soli mineralnych oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.