czwartek, 9 stycznia 2014

Występ dietetyka Poradni Metamorfoza w Dzień dobry TVN!

9 stycznia 2014 r. miałam wielką przyjemność występować w porannym programie telewizyjnym Dzień dobry TVN. Jako dietetyk wyraziłam komentarz na temat oczyszczania organizmu za pomocą świeżo wytłaczanych soków warzywno - owocowych firmy Essence Cleanse, z którą współpracuję od kilku miesięcy - www.essencecleanse.com.




Poniżej link do nagrania - moje nagranie znajduje się w filmie numer 2 "Oczyszczająca kuracja sokowa":


http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/gwiazdy-graja-w-zielone,110502.html

wtorek, 7 stycznia 2014

Warto jeść bez pośpiechu!

Niespieszna konsumpcja koreluje z przyjmowaniem mniejszej ilości kalorii i dłużej utrzymującym się uczuciem sytości – zawiadamia „Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics”.
Naukowcy z Teksańskiego Uniwersytetu Chrześcijańskiego (USA) przekonują, że powolne spożywanie posiłków może pomóc w zachowaniu prawidłowej masy ciała, ponieważ sprzyja szybszemu zaspokajaniu głodu, a co za tym idzie, konsumpcji mniejszych porcji jedzenia, a w dodatku sprawia, że uczucie sytości towarzyszy nam przez dłuższy czas.

Badacze poprosili uczestników eksperymentu o zjedzenie dwóch posiłków w ściśle kontrolowanych warunkach. Jedna potrawa miała być spożywana wolno – eksperymentatorzy radzili, aby osoby badane nie narzucały sobie ograniczeń czasowych, brały małe kęsy, dokładnie przeżuwały i odkładały sztućce po każdym gryzie. Drugie danie polecono jeść szybko – przyjmować duże kęsy, pośpiesznie przeżuwać i nie robić przerw w jedzeniu.

W badaniu brały udział zarówno osoby o normalnej wadze ciała, jak i osoby cierpiące na nadwagę.

Okazało się, że wszyscy uczestnicy eksperymentu pochłaniali mniej kalorii i czuli się bardziej nasyceni w godzinę po posiłku, jeśli jedli wolno.

Jednak najwyraźniejszą różnicę w ilości przyjmowanych kalorii zaobserwowano u badanych o prawidłowej masie ciała – średnio 88 kcal mniej w warunkach niespiesznej konsumpcji. Osoby z nadwagą lub otyłością spożywały przeciętnie o 58 kcal mniej, ale wartość ta nie osiągnęła istotności statystycznej.

„Brak istotności statystycznej w grupie osób z nadwagą lub otyłością może częściowo wynikać z faktu, że w obu warunkach eksperymentalnych jadły one mniej niż osoby o prawidłowej masie ciała” – komentuje prof. Meena Shah, współautorka badania.

Naukowcy zaobserwowali ponadto, że podczas powolnego spożywania posiłku, osoby badane piły więcej wody, co zdaniem badaczy, mogło wpływać na szybsze wypełnienie żołądka.

„Poświęcenie większej ilości czasu na proces jedzenia może pomóc zmniejszyć pobór energii, skuteczniej zaspokoić głód i czerpać większą przyjemność ze spożywania posiłku” – podsumowuje wyniki badania prof. Shah. 

Artykuł pochodzi z serwisu: www.naukawpolsce.pap.pl.