środa, 19 lutego 2014

Endometrioza

Endometrioza jest bardzo częstym schorzeniem występującym u kobiet zazwyczaj w okresie rozrodczym (około 10% kobiet cierpi na tą chorobę), polegającym na tym, że komórki wewnętrznej ściany macicy zagnieżdżają się poza macicą, np. w jajnikach i jajowodach, jelicie czy pochwie. 

Wędrujące komórki zachowują się  zgodnie z cyklem miesiączkowym, a więc może dochodzić do krwawienia z tkanek, w których pojawiły się narośla. Krew nie ma wtedy ujścia, zatem gromadzi się w otaczających tkankach, powodując nie tylko stan zapalny, ale również ból i podrażnienia.

Dotąd nie rozpoznano bezpośrednich przyczyn choroby, najprawdopodobniej na rozwój endometriozy mają wpływ predyspozycje genetyczne, nadmierne spożycie kofeiny, stresprzebyte operacje (np. cięcie cesarskie) oraz tzw. "wsteczna menstruacja" i osłabienie wątroby. Tradycyjne leczenie polega na podawaniu chorej leków hamujących normalny cykl miesiączkowy. Po urodzeniu dziecka, choroba zazwyczaj ustępuje, jeśli nie - kończy się po menopauzie.

Czy dieta może złagodzić objawy endometriozy?

OCZYWIŚCIE! oto wskazówki, które poprawią Twój komfort życia z endometriozą:

  1. Unikaj alkoholu.
  2. Unikaj cukru - nie tylko słodzenia, ale również cukru ukrytego w deserach, słodyczach, ciastach - cukier sprzyja stanom zapalnym w organizmie.
  3. Dobrze odstawić kawę - kofeina może zakłócać równowagę hormonalną w organizmie.
  4. Zamiast kawy, pij dużo wody mineralnej niegazowanej oraz ziołowe herbatki, np. z żeń szeniem, mniszkiem lekarskim.
  5. Obfite krwawienia mogą prowadzić do niedokrwistości, a więc również niedoboru żelaza - warto jeść ryby, kurczaka, indyka, soczewicę oraz suszone figi.
  6. Wchłanianie żelaza umożliwia witamina C. Ma również działanie przeciwzapalne. Warto wprowadzić do diety owoce - szczególnie maliny, truskawki, agrest i borówki amerykańskie.
  7. Świetnym wyborem będą ananasy - dzięki enzymowi bromelinie, nie tylko szybciej zwalczą ewentualną nadwagę, ale również mają działanie zmniejszające stan zapalny.
  8. Jedz orzechy - są świetnym źródłem cynku, który goi tkanki.
  9. Wskazana jest większa ilość tłuszczu!! czy to pomyłka? nie! zdrowe tłuszcze omega-3 korzystnie wpływają na gospodarkę hormonalną - warto jeść makrelę, łososia, tuńczyka czy siemię lniane.
  10. Olej lniany stosuj do wszystkich sałatek - łagodzi stan zapalny.
  11. Brokuły i kalafior regenerują wątrobę - "odkurzacz" naszego organizmu.
  12. Jeśli odczuwasz bóle - warto "jeść" więcej magnezu, np. w postaci szpinaku, natki pietruszki, migdałów, orzechów i okazjonalnie ... gorzkiej czekolady!
  13. Z przypraw najzdrowsze będą curry i imbir.
  14. Warto jeść probiotyki - napoje mleczne oraz cykoria dostarczą tych pożytecznych bakterii, utrzymujących zdrowie okrężnicy.
  15. Idealnym obiadem byłoby sushi - dostarczające magnezu, białka, omega 3 ... najlepsze połączenie składników!
NADWAGA pogarsza objawy - wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną!

Korzystne efekty przy leczeniu endometriozy daje regularna AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA.


wtorek, 18 lutego 2014

Wirusowe zapalenie wątroby - jaka dieta?

Wszystkie typy wirusów wątrobowych powodują wytworzenie się stanu zapalnego w wątrobie, który można zahamować stosując mądrą, zdrową dietę, obfitującą w żywność korzystną dla tego narządu. WZW powoduje nie tylko zaburzenie pracy wątroby - wpływa na cały organizm! Możemy odczuwać wtedy zaburzenia trawienia, wchłaniania, ale i odtruwania. Co jeść przy wirusowym zapaleniu wątroby? Jak zahamować namnażanie się wirusa oraz wzmocnić odporność?

  • PŁATKI OWSIANE

Bogate w bardzo cenny błonnik oraz białko, wzmacniają organizm, stanowią zdrowy wartościowy posiłek, szczególnie na śniadanie. Są również wspaniałym dodatkiem do polskich "dietetycznych" wersji potraw, np. pulpecików (płatki owsiane zamiast bułki tartej) czy zdrowej panierki w kotlecie (najlepiej pieczonym!). Szczególne zastosowanie mają u osób osłabionych, o zmniejszonej odporności.

  • WINOGRONA I SOK Z WINOGRON
Winogrona odtruwają - kiedy nasza wątroba nie działa prawidłowo, "ktoś" musi się zająć skutecznym odtruwaniem organizmu. Winogrona hamują również stan zapalny wątroby. Sok będzie zdrowy jeśli przygotujemy go samodzielnie w prasie do wyciskania bądź sokowirówce. Gotowe, kartonowe napoje zawierają sporo chemicznych dodatków, które mogą tylko pogłębić proces chorobowy.
  • OWOCE I WARZYWA
Staraj się, aby w Twojej diecie na talerzu gościło jak najwięcej warzyw. Zalecana porcja owoców to 2/dziennie (ze względu na sporą zawartość cukru, który w nadmiarze nie działa korzystnie). Zieleninia świetnie oczyszcza organizm z toksyn.
  • SOKI Z WARZYW
Sok marchewkowy, buraczany czy pomidorowy - odżywiają komórki wątrobowe, działają jak multiwitamina.
  • KARCZOCHY
Wspomagają przepływ żółci.
  • JAJA
Zawarta w nich lecytyna, wspomaga trawienie oraz wchłanianie tłuszczów.
  • KURKUMA, OREGANO I MIĘTA
Te trzy przyprawy warto dodawać do dań głównych, deserów czy sałatek. Regenerują wątrobę i mają właściwości antyzapalne.
  • OSTROPEST PLAMISTY
Leczy wszystkie typy wirusowego zapalenia wątroby - nawet zatrucia tego narządu. Dostępny w sklepach ze zdrową żywnością. Regeneruje komórki wątrobowe i chroni je przed namnażaniem wirusa.



CZEGO LEPIEJ UNIKAĆ?


  • wędlin, czerwonego mięsa, margaryny, dużej ilości nabiału oraz przetworzonej żywności - produkty te obciążają wątrobę
  • cukru i soli - nie dostarczają żadnych cennych składników, zmuszają wątrobę jedynie do "dodatkowej" pracy
  • kofeiny i alkoholu - również obciążają komórki wątrobowe
  • ostrych potraw i przypraw, np. chilli - dieta wątrobowa przypomina dietę lekkostrawną, łagodną - a więc ostre zioła będą tylko negatywnie wpływać na pracę narządu