poniedziałek, 25 listopada 2013

Jedzenie orzechów przedłuża życie!

Regularne jedzenie orzechów niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych i przyczynia się do redukcji prawdopodobieństwa śmierci z różnych przyczyn nawet o 20 proc. – zawiadamia „New England Journal of Medicine”. 

Amerykańscy naukowcy z Dana-Farber Cancer Institute, Brigham and Women’s Hospital oraz Harvard School of Public Health w Bostonie (USA) wykazali, że systematyczna konsumpcja orzechów wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na groźne choroby, a w związku z tym korzystnie wpływa na oczekiwaną długość życia.
„Najbardziej oczywistą korzyścią wydaje się być 29-procentowa redukcja prawdopodobieństwa zgonu w wyniku chorób serca. Jednak zaobserwowaliśmy też znaczącą redukcję śmiertelności - 11 proc. - w następstwie zachorowania na raka” – mówi współautor pracy Charles S. Fuchs.
Naukowcy doszli także do wniosku, że ludzie jedzący orzechy są zazwyczaj szczuplejsi niż osoby, które nie uwzględniają tych produktów w diecie.
Już poprzednie badania wykazały, że orzechy korelują z mniejszym ryzykiem występowania chorób serca, cukrzycy typu 2, raka jelita grubego, kamieni żółciowych, czy zapalenia uchyłków jelita grubego, a ponadto sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu oraz redukcji stresu oksydacyjnego, stanów zapalenych i insulinooporności.
Niniejsze badanie jest jednak szczególne ze względu na to, że było prowadzone przez 30 lat w grupie blisko 120 tys. osób, które regularnie wypełniały kwestionariusze dotyczące nawyków żywieniowych.
Badaczom udało się ustalić, że konsumenci orzechów to przeważnie osoby szczupłe, niepalące i prowadzące zdrowy tryb życia (wykonujące systematyczne ćwiczenia oraz stosujące dietę z dużą zawartością warzyw i owoców), ale spożywające też więcej alkoholu.
Jednak nawet po wykluczeniu wszystkich powyższych czynników związek między jedzeniem orzechów a zmniejszeniem ryzyka zgonu utrzymał się.
Naukowcy zaznaczają, że wyniki badania nie pozwoliły stwierdzić, który rodzaj orzechów jest najzdrowszy. Wszystkie typy orzechów (ziemne, laskowe, włoskie, brazylijskie, piniowe, orzechy nerkowca, migdały, orzechy pekan, orzechy makadamia i pistacje) przynosiły porównywalne efekty zdrowotne. 
Artykuł pochodzi z serwisu: www.naukawpolsce.pap.pl.

wtorek, 12 listopada 2013

Szczupła sylwetka dzięki czekoladzie ???

Wcale nie musimy walczyć z pokusą sięgnięcia po tabliczkę czekolady - przekonują hiszpańscy naukowcy. Z ich analizy wynika, że czekolada nie tuczy, a wręcz przeciwnie - osoby, które spożywają ją często, mają mniej tkanki tłuszczowej.

Informację tę podaje pismo "Nutrition".

Naukowcy z Uniwersytetu Grenady przeanalizowali dane dotyczące 1458 osób w wieku od 12 do 17 lat z dziewięciu europejskich krajów, biorących udział w szerzej zakrojonym projekcie badawczym HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence), który finansowany jest przez Unię Europejską.

Po uwzględnieniu wieku, płci, wskaźnika masy ciała (BMI), nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej nastolatków, badacze stwierdzili, że osoby spożywające więcej czekolady miały niższy poziom tkanki tłuszczowej w organizmie.

"Choć czekoladę uważa się za produkt wysokoenergetyczny, bogaty w cukry i tłuszcze nasycone, ostatnie badania prowadzone wśród osób dorosłych sugerują, że spożycie czekolady ma związek z niższym ryzykiem chorób kardiometabolicznych" - mówi autorka badań Magdalena Cuenca-Garcia.

Czekolada zawiera dużo flawonoidów, zwłaszcza katechiny, które są silnymi przeciwutleniaczami. Działają także przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo oraz pomagają zapobiegać nadciśnieniu. Katechiny wpływają ponadto na produkcję kortyzolu i wrażliwość na insulinę.

Naukowcy zwracają uwagę, że biologiczny wpływ żywności nie powinien być oceniany jedynie przez pryzmat kaloryczności, lecz także składników, które w określony sposób przyczyniają się do zwiększenia bądź obniżenia ryzyka chorób, w tym otyłości. 

Źródło artykułu: www.naukawpolsce.pap.pl.