wtorek, 30 grudnia 2014

Bóle stawowe - jaka dieta?

Często narzekamy, że bolą nas stawy. Przyczyn może być mnóstwo - urazy, choroby zwyrodnieniowe czy stan zapalny. Najpierw musimy zacząć od szczegółowych badań lekarskich, ale zmiana diety, na tę która leczy stawy nikomu na pewno nie zaszkodzi.






PLAN DZIAŁANIA



  • Schudnij ... niezależenie od przyczyny bólu stawów, dodatkowe kilogramy pogarszają dolegliwości, dlatego staraj się utrzymać prawidłową wagę i dbaj o aktywność fizyczną.

  • Pij wodę - woda nawadnia stawy. Warto pić również zioła, szczególnie pokrzywę oraz herbatkę z mniszka lekarskiego - zioła przeciwdziałają obciążeniu stawów (hamują zatrzymywanie wody w organizmie).

  • Jedz orzechy! Dla kondycji stawów niezbędne są zdrowe kwasy tłuszczowe omega - 3, nie tylko likwidują stan zapalny, ale również nawilżają stawy. Najlepszym źródłem łatwoprzyswajalnych zdrowych tłuszczy są orzechy, ryby oraz oleje tłoczone na zimno, szczególnie olej lniany.

  • Najzdrowszym dla Ciebie sokiem będzie sok z selera naciowego, łagodzi ból i zwiększa kondycję stawów. Seler możesz spożywać również jako zdrową przekąskę.

  • Jedz mnóstwo warzyw i owoców, najlepiej o różnych kolorach. Różnorodne warzywa i owoce są bogactwem przeciwutleniaczy, im bardziej urozmaicona dieta, tym większa pewność, że dostarczymy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych mu składników. Szczególnie polecane warzywa i owoce to:
  • jarmuż
  • kapusta 
  • brukselka
  • marchewka
  • cukinia
  • bataty
  • jagody
  • papaja

  • Do owsianki i sałatek dodawaj siemię lniane. Len zawiera tłuszcze działające przeciwzapalnie i fitoestrogeny (ważne szczególnie dla kobiet w okresie menopauzy).

  • Zdecydowanie ogranicz mięso, tłusty nabiał, kiełbasy, hamburgery, bekon, margaryny, słodycze, chipsy, potrawy smażone - tego typu produkty zawierają bardzo dużo zwiększających stan zapalny niezdrowych tłuszczy nasyconych.

  • Unikaj pszenicy. Z doświadczenia wiem, że osoby eliminujące jasne pieczywo i makarony z diety, odczuwają znaczną ulgę w bólu stawów i poprawę samopoczucia. Produkty te najlepiej zastąpić kaszą jaglaną oraz gryczaną, chlebem czystoziarnistym lub żytnim na zakwasie oraz brązowym ryżem.

  • Unikaj ziemniaków. Ziemniaki zawierają solaninę, związek który zakłóca działanie enzymów w mięśniach, wywołując ból i nieprzyjemne odczucie. Solanina zaburza również wchłanianie wapnia, a osobom z chorymi stawami brakuje tego składnika.

  • Używaj imbiru! Świetnie smakuje w połączeniu z owsianką, zupą czy rybami. Imbir blokuje wytwarzanie prostaglandyn, które powodują stan zapalny.

  • Kurkuma dzięki zawartości kurkuminy leczy stawy. Dodawaj curry do ryżu - zyska smakowity żółty kolor i świetne właściwości zdrowotne.

  • Potrawy warto przyprawiać również pieprzem cayenne - zawarte w nim związki zmniejszają uczucie bólu.

  • Z suplementów, można polecić glukozaminę (dostępną w aptekach).

  • Z domowych metod leczenia bólów stawów zaleca się kąpiel z octem jabłkowym - wystarczą 2 łyżki.

  • Masuj się! Stosuj maści zawierające imbir i kapsaicynę.

  • Zasięgnij porady dietetyka, który indywidualnie rozpatrzy Twój przypadek w sprawie poprawy kondycji stawów i zmiany nawyków żywieniowych.