środa, 5 września 2012

Dieta dla aktywnych fizycznie

Korzyści wynikających z aktywności fizycznej jest mnóstwo! Dzięki regularnemu sportowi zwiększa się wydolność naszego serca i układu oddechowego, poprawia się krążenie, wzmacniamy kości i zwiększamy giętkość stawów, zmniejszamy ilość tłuszczu w ciele i wreszcie - poprawiamy sobie nastrój i pamięć, obniżając do zera ryzyko wystąpienia depresji.

Jak powinien wyglądać "zdrowy talerz" osoby, która aktywnie uprawia sport?



  • 1/4 talerza powinno stanowić zdrowe źródło białka - najważniejszego budulca mięśni, a więc najlepiej jeśli będą to: ryby, drób, chuda wołowina, chuda wieprzowina, rośliny strączkowe, niskotłuszczowy nabiał, jak również nasiona oraz orzechy, będące źródłem ważnych w diecie kwasów tłuszczowych.
  • Pozostałe miejsce na talerzu (3/4) powinniśmy zapełnić zdrowymi węglowodanami, odbudowującymi glikogen po wysiłku fizycznym - produktami zbożowymi, warzywami, owocami, ziemniakami.
Jeśli nie jesteś osobą aktywną, warto to zmienić! Organizm człowieka po ukończeniu 25 roku życia, traci każdego roku około 0,5 kg masy mięśniowej, jednocześnie zyskując taką samą ilość tkanki tłuszczowej!


poniedziałek, 3 września 2012

Pikantne przyprawy wcale nie zwiększają tempa metabolizmu!

Wiele osób jest przekonanych, że ich walka z nadwagą jest utrudniona poprzez problemy z "wolnym metabolizmem", tzw. słabą przemianą materii. Często mówi się, że dodawanie ziół oraz ostrych przypraw do dań, zwiększa spalanie kalorii. Jednak ... to mit! przynajmniej dla popularnej papryczki chilli!




Papryka chilli zawiera kapsaicynę - związek odpowiedzialny za jej ostry smak.Jej trawienie powoduję emisję ciepła, która powinna sprzyjać spalaniu kalorii. Jednak chilli działa, ale na krótko (nie podnosi tempa spalania kalorii długoterminowo). Badań, które dowodzą temu twierdzeniu jest niestety mało, a ponadto przeprowadzone już eksperymenty są często na suplementach kapsaicyny, a nie na naturalnej żywności i jedynie wśród nielicznych grup uczestników. Jeśli, nie jesz dużo i często ciężkostrawnej, wysoce przetworzonej żywności ... być może taki efekt się pojawi, lecz jak dotąd nie ma istotnych naukowych dowodów, że papryka chilli, pieprz czy inne ostre przyprawy zwiększają spalanie tkanki tłuszczowej i pobudzają tempo metabolizmu.

Przykład na potwierdzenie tej tezy to obecna sytuacja w Meksyku, gdzie chilli spożywane jest wręcz nałogowo. Nadwaga i otyłość stanowi tam poważny problem, ponieważ aż 1/4 populacji cierpi na otyłość!

Rozwiązanie jest jedno, aby długoterminowo zwiększyć swoją przemianę materii:
1. Musimy jeść zdrowo.
2. Musimy ruszać się jak najwięcej, aby budować tkankę mięśniową!

Źródło: www.ginewsblogspot.com.