poniedziałek, 29 października 2012

Niejedzenie śniadania utrudnia odchudzanie


Osoby, które rezygnują z porannego posiłku, są w ciągu dnia podświadomie bardziej zainteresowane potrawami kalorycznymi i tłustymi – sugerują badania neurobiologów opublikowane podczas konferencji Neuroscience 2011 odbywającej się w Nowym Orleanie.

BBC informuje, że badacze Imperial College London zeskanowali rezonansem magnetycznym mózgi 21 ochotników. Wszystkie miały prawidłową masę ciała. Badania polegało na tym, że pokazywano im zdjęcia z jedzeniem zarówno po zjedzeniu śniadania, jak i na czczo.

Brak porannego posiłku sprawił, że mózg ochotników inaczej reagował na posiłki. Wykazywał większe zainteresowanie bardziej pożywnymi i tłustymi potrawami w porze lunchu. Zdaniem dra Tony Goldstone’a, głównego autora badań, sugeruje to większa aktywność kory okołooczodołowej.

To wyjaśnia - twierdzi - dlaczego osoby, które nie jedzą śniadania wykazują większy apetyt. Na poparcie tego przytacza jeszcze jedna próbę, której poddano badane osoby. W porze lunchu podawano im posiłki. Ci, którzy nie jedli śniadania wybierali porcje o jedną piąta bardziej kaloryczne.

Dr Catherine Hankey z University of Glasgow wyjaśnia, że poranny posiłek wycisza apetyt i zapewnia stabilny poziom cukru w organizmie.

Brytyjscy uczeni chcę teraz sprawdzić jak na jedzenie reaguje mózg osób otyłych.


Artykuł pochodzi z serwisu: www.naukawpolsce.pap.pl.

środa, 24 października 2012

Światowy Dzień Walki z Otyłością - 24 października

24 października obchodzimy Światowy Dzień Walki z Otyłością. Statystyki są przerażające - w Polsce już ponad połowa mieszkańców cierpi na nadwagę lub otyłość!


Warto zmienić swoje nawyki, nie odkładaj tego na jutro - zapraszamy na konsultacje dietetyczne.

Według prof. Ewy Małeckiej - Tendery - kierownika Katedry i Kliniki Pediatrii, Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej UMŚ w Katowicach, to nie słodycze w szkolnych sklepikach są głównymi winowajcami otyłości dzieci, ale złe nawyki żywieniowe wyniesione z domu. 

70 proc. otyłych dzieci będzie potem otyłymi dorosłymi!!!


Zapraszamy do obejrzenia filmu, aby uświadomić sobie skalę zjawiska.







wtorek, 23 października 2012

Mózgi osób starszych działają lepiej dzięki czekoladzie

Nowe badania na temat czekolady sugerują, że flawonole, składniki kakao, poprawiają funkcje poznawcze i ciśnienie krwi u pacjentów w podeszłym wieku, którzy mają łagodne zaburzenia funkcji poznawczych, mogące prowadzić do choroby Alzheimera.



W badaniu, pacjenci w podeszłym wieku z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi spożywali kakao, które zawierało niski, średni lub wysoki poziom flawonoli. Funkcje poznawcze - w tym krótko- i długoterminowa pamięć, szybkość przetwarzania i ogólne umiejętności myślenia - zostały przebadane po ośmiu tygodniach. Wyniki uległy poprawie u pacjentów, którzy pili napoje ze średnim oraz wysokim poziomem flawonoli. Im wyższe było stężenie tych związków, tym większe postępy pacjenci zrobili w czasie testów - kończyli je szybciej i przywoływali więcej informacji, odkryli naukowcy.

"Jest to pierwsze badanie żywieniowe wykazujące, że regularne spożywanie flawonoli z kakao może skutecznie poprawiać działanie mózgu osób starszych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi" - napisała autor badania Giovambattista Desideri, profesor chorób wewnętrznych i zdrowia publicznego na Uniwersytecie L'Aquila we Włoszech. Dodaje on, że istnieje coraz więcej dowodów, że spożywanie umiarkowanych ilości czekolady może być pozytywne.

"Jest duży i wciąż rosnący zbiór dowodów, które łączą kakao z dużą ilością flawonoli z dobroczynnymi skutkami dla zdrowia" - mówi doktor David Katz, dyrektor badań medycznych publicznej służby zdrowia na Uniwersytecie Yale.

Wielu naukowców zgłasza jednak obiekcje do wiarygodności badania. Przede wszystkim nie miało ono grupy kontrolnej. Ludzie zjadający duże ilości kakao byli porównywani z osobami, które jadły małe ilości, a nie z osobami, które nie spożywały flawonoli w ogóle. Kolejną kwestią jest bardzo krótki okres badania. Wiadomo było, że związki w krótkim czasie mają wpływ na poprawę funkcji serca, a co za tym idzie, mogły poprawić funkcje poznawcze dzięki lepszemu przepływowi krwi w mózgu. Badanie było sponsorowane przez firmę Mars, produkującą produkty czekoladowe.

Wcześniejsze badania wykazały, że gorzka czekolada zmniejsza ryzyko chorób serca. Flawonole, które można znaleźć również w herbacie i ciemnych owocach, takich jak czerwone winogrona, wiśnie i jabłka, znane są z poprawienia funkcji nerek, pomagają przy problemach z wagą, anemią, dną moczanową, cukrzycą i udarem mózgu.

Artykuł pochodzi z serwisu www.naukawpolsce.pap.pl .

poniedziałek, 15 października 2012

Batoniki zbożowe wcale nie są dietetyczne!

Najnowsze badania opublikowane w angielskim czasopiśmie "Which?" dowodzą, że batoniki zbożowe, wcale nie są takie dietetyczne jak sądzimy! Jeden batonik musli uważany przez większość osób za zdrowszy wybór niż baton czekoladowy, ciastka i inne słodycze, może zawierać nawet 4 łyżki cukru, a więc więcej niż mała puszka coca coli!


W Wielkiej Brytanii przebadano skład oraz wartość odżywczą 30 dostępnych na rynku batonów musli. Okazało się, że wśród przeznaczonych dla dzieci batoników zbożowych, 85% zawierało tłuszcze nasycone, powodujące otyłość i wpływające negatywnie na zdrowie.

Badania wcale nie potwierdziły, że batoniki zbożowe mają korzystniejszy skład niż inne słodkie przekąski. Okazało się, że ponad połowa badanych batoników w 30% składała się z cukru! Porównując te dane, do reklam batoników, można mieć wiele do życzenia ...

Zamiast sięgać po batoniki zbożowe, lepiej jako drugie śniadanie czy podwieczorek, przekąsić świeże owoce, pokrojone warzywa z dipem jogurtowym czy kawałki białego lub żółtego sera - oczywiście w rozsądnych, "zdrowych" ilościach. Słodkie batoniki musli, możemy zastąpić orzechami, pestkami dyni, słonecznikiem czy suszonymi owocami.

Jeśli naprawdę lubisz batoniki zbożowe, możesz je z powodzeniem przygotować samodzielnie w domu. Wystarczy wymieszać ulubione bakalie, np. płatki owsiane, migdały, suszone morele, orzechy pistacjowe, razem z mlekiem zagęszczonym. Masę zapiekamy w piekarniku w temperaturze 180⁰C. Następnie kroimy batoniki i gotowe!

wtorek, 9 października 2012

Czy warto pić bubble tea?

Bubble tea to stosunkowo nowy rodzaj herbaty stworzony na Tajwanie w latach 80 - tych XX wieku. Napój ten to odświeżająca  smakowa herbata owocowa lub mleczna, które może być podawana na zimno oraz na gorąco. Jaka jest wartość odżywcza bubble tea? Czy warto ją pić?



Składnikiem, który odróżnia bubble tea od zwykłej herbaty są kulki tapioki, zasysane przez grubą rurkę podczas picia herbaty. Kuleczki tapioki opadają na dno herbaty, wyglądają jak małe perełki - wstrząśnięte, tworzą na powierzchni herbaty bubble pęcherzyki powietrza. Bubble tea jest coraz bardziej popularna na całym świecie (od niedawna również w Polsce) ze względu na wrażenia smakowe, herbata sprzyja spotkaniom ze znajomymi, jej smakiem można się delektować. Jednak bardzo ważne, aby wybierając żywność, nie kierować się jedynie smakiem danego napoju czy potrawy, ale sprawdzić również wartość odżywczą.

RODZAJE BUBBLE TEA

Istnieje wiele odmian herbaty bubble. Najpopularniejsze rodzaje są na baize herbaty zielonej lub czerwonej z mlekiem. Popularność picia bubble tea stale rośnie, stąd również pomysłów na jej podanie jest coraz więcej.  Herbaty są mieszane z lodem, świeżymi owocami lub zawierają aromaty owoców, takich jak zielone jabłko, liczi, marakuja, mango, banan, kokos czy winogrona. Herbaty można również pić w wersjach nieowocowych, np. o smaku czekolady, kawy, sezamu, imbiru, migdałów, róży czy lawendy.

Herbaty najczęściej słodzone są cukrem lub miodem. Jednak coraz częściej spotyka się możliwość dosłodzenia zdrowszym dodatkiem - wodą kokosową oraz aloesem.

TAPIOKA

W bubble tea na dnie znajdziemy kuleczki (perełki) tapioki. Tapioka to mączka skrobiowa otrzymywana z bulw manioku. Maniok w wielu krajach spożywany jest jako odpowiednik naszych ziemniaków. Z kolei tapiokę stosuje się jako zagęstnik lekkostrawnych potraw czy deserów.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA BUBBLE TEA

Mleczne bubble tea zawierają wapń oraz witaminę D, ale niestety wartość ta jest często nieodłączna z nadmiarem kalorii oraz cukru. Z kolei herbaty owocowe mieszane są zazwyczaj z syropami smakowymi, o dużej zawartości cukru. Prawdziwe soki owocowe zawierają również sporo kalorii, ale są bogate w witaminy i składniki mineralne.

Średnia bubble tea z mlekiem i perełkami tapioki to dawka 340 kalorii. Stanowi to aż 17% dziennego zapotrzebowania energetycznego (porównanie do diety 2000 kcal). Spożywanie 17% dziennej porcji kalorii w jednym napoju nie jest idealnym dietetycznym rozwiązaniem, ale osoby które zwracają uwagę na kaloryczność nie powinny mieć problemów z wagą, pijąc bubble tea od czasu do czasu. Jeśli planujesz swoją dietę, to bubble tea może stanowić oddzielny "posiłek".

Uwaga! Są odmiany bubble tea, które mają prawie 700 kalorii, np. z mlekiem i lawendą, z mlekiem i czekoladą, z mlekiem i miodem.Stosunkowo mało kaloryczne są owocowe bez mleka, np. truskawkowa bubble tea to około 120 kcal.

Ze względu na kuleczki tapioki, herbata jest źródłem skrobi. Niestnety skrobia spożywana w nadmiernych ilościach może powodować zwiększenie masy ciała. Jeśli dbasz o swoją sylwetkę, unikaj jedzenia tapioki, a napój staraj się wypić w miarę szybko, ponieważ perełki tapioki mogą się przekształcać w łatwo przyswajalną skrobię w bubble tea już po 5 minutach. Ponadto, mała garstka perełek tapioki to aż 100 kalorii! Cukier również nie polepsza wartości odżywczej herbaty bubble. 1 łyżeczka cukru lub syropu smakowego to średnio 20 dodatkowych kalorii.

Zatem, ze względu na kaloryczność bubble tea, należy wybierać herbaty z jak najmniejszą porcją dodanego cukru i w mniejszych szklankach. Herbaty bubble bez mleka mają mniej kalorii, lepiej unikać smaków typu czekolada czy karmel, są tylko źródłem pustych kalorii.

Mleko, herbata i świeże owoce używane do sporządzenia bubble tea mają korzystne działanie na nasze zdrowie, ale nadmierna kaloryczność napoju i duża zawartość cukru (nawet 54g w jednej szklance) może zrujnować naszą dietę. Według American Heart Association, norma na cukier to 25g dla kobiet i średnio 37,5g dla mężczyzn. Zatem jedna herbata powoduje już przekroczenie tej normy. Nadmierna ilość cukru w diecie sprzyja próchnicy, nadmiernej masie ciała oraz ryzyku wystąpienia cukrzycy.

Podsumowując, w zdrowej zbilansowanej diecie może być miejsce na bubble tea, ale nie codziennie. Wybieraj owocowe herbaty najlepiej z dodatkiem świeżych owoców.

poniedziałek, 8 października 2012

Herbata i kawa odwadniają?

Większość z nas zakłada, że kawa i herbata odwadniają. Okazuje się, że to mit!




Aby stracić więcej wody, niż zawartość filiżanki kawy czy herbaty, trzeba byłoby ogromnych dawek kofeiny. Nawet wypijając bardzo mocną kawę, jest to trudne do wykonania, wręcz nieosiągalne! Może wypijając mocną herbatę czy kawę, nie nawodnimy swojego organizmu, ale na pewno się nie odwodnimy! Jest to dobra wiadomość dla smakoszy kawy oraz herbaty - wypijane w umiarkowanych ilościach, nie przyczyniają się do utarty wody z organizmu. Odwodnienie byłoby zdecydowanie bardziej prawdopodobne, jeśli przyjmujemy czystą kofeinę w tabletkach.

Co oznacza umiarkowane picie? W przypadku herbaty to 3 - 4 filiżanki na dzień, kawę zaleca się natomiast w ilościach 2 - 3 dziennie. Jeśli cierpisz na choroby serca, zbyt wysokie ciśnienie, ogranicz kawę do 1 - 2 filiżanek. Staraj się korzystać z kubków o normalnej wielkości, regularnie wypijając kawę czy herbatę, tak aby przypadkiem poprzez stosowane naczynie, nie zwiększać spożycia tych napojów. Oczywiście podane "dawki" nie dotyczą dzieci oraz kobiet w ciąży.

Uważaj na dodatki do kawy i herbaty. Jeśli używasz mleka, zdecyduj się na niskotłuszczowe. Jeśli musisz słodzić, ogranicz zwykły cukier - warto zastąpić go naturalnym słodzikiem - stewią, słodzi, nie dodając zbędnych kalorii.

Kawa i herbata to napoje, które sprzyjają spotkaniom z bliskimi i znajomymi, "jednoczą" nas. Są źródłem niezbędnych płynów, ale również przeciwutleniaczy, które chronią nasze serce i naczynia krwionośne.

Podsumowując ... dla zdrowia należy pić dużo wody, ale kawa i herbata wypijane umiarkowanie również liczą się do całkowitego dziennego spożycia płynów. Sprzyjają wymianie płynów w naszym organizmie i zawierają zdrowe antyoksydanty. Nie odwadniają!

Źródło: www.ginews.blogspot.com

poniedziałek, 1 października 2012

Dieta na trądzik


Trądzik to choroba gruczołów łojowych skóry. Co ciekawe, nasz jadłospis ma bardzo duże znaczenie na wygląd skóry, ale nie udowodniono dotąd, że jedzenie konkretnych produktów wywołuje zmiany skórne.



Najczęstszą przyczyną trądziku jest brak równowagi hormonalnej. „Rozchwiane” hormony sprzyjają zwiększonemu wydzielaniu łoju przez gruczoły łojowe. Niewłaściwe odżywianie może również powodować trądzik. Podobnie nadmierna masa ciała oraz zaparcia (toksyny z jelit, są transportowane do krwioobiegu i wydalane przez skórę).

Trądzik występuje częściej, jeśli sięgamy po tłuszcze zwierzęce, a nasza dieta obfituje w żywność przetworzoną, zawierającą szkodliwe dla zdrowia kwasy tłuszczowe „trans” (np. gotowe dania, sosy, fast foody, słodycze).

Jakie produkty należy zatem włączyć do swojego jadłospisu, aby zwalczyć trądzik?

  • Surowe warzywa oraz soki warzywne, szczególnie z marchewki i selera naciowego, bogate w witaminy i błonnik, który pomaga w eliminowaniu niepotrzebnych resztek pokarmowych z organizmu,
  • Kasze, brązowy ryż – pełne mikroelementów, pozytywnie wpływających na stan skóry,
  • Niesolone orzechy i pestki – zawierają dobre tłuszcze, poprawiające wygląd,
  • Świeże i suszone owoce, zawierają przeciwutleniacze spowalniające starzenie się komórek skóry,
  • Fermentowane produkty mleczne (np. kefir, jogurt naturalny) – bardzo dobre źródła białka, zawierające mało tłuszczu zwierzęcego,
  • Ryby, zawierające cynk walczący z chorobami skórnymi.

Z czego zrezygnować?

  • Nie solimy!
  • Zero słodyczy!
  • Zero fast foodów!
  • Unikajmy alkoholu oraz kofeiny – odwadniają organizm!
  • Ograniczamy tłuste sery (np. żółte, pleśniowe), masło, tłuste mleko, wieprzowinę, nie smażymy!

Ciekawostka

Wbrew pozorom, sama czekolada nie wpływa na powstawanie trądziku! Nie ma na to dowodów naukowych. Kawałek gorzkiej czekolady zjedzony okazjonalnie nie spowoduje zmian trądzikowych.

Dodatki uzupełniające

Miąższ aloesowy do picia - to obfity zapas materiałów budulcowych, potrzebnych do uzyskania i zachowania zdrowej skóry. Skóra odtwarza się co 21-28 dni. Może ona wykorzystywać na co dzień odżywcze składniki budulcowe zawarte w miąższu aloesowym, by przeciwdziałać efektom starzenia i zmianom trądzikowym. Aloes wzmacnia i regeneruje skórę. Aloe Vera wspiera działanie fibroblastów (są to komórki odpowiedzialne za powstawanie kolagenu, biorą one także udział w łagodzeniu drobnych skaleczeń, oparzeń, podrażnień i otarć skóry).

Propolis – naturalny antybiotyk stosowany do leczenia trądziku. Powstrzymuje rozmnażanie szkodliwych bakterii w organizmie, wzmacniając przy tym nasz układ odpornościowy. Ponadto, zwiększa ilość dobrych bakterii.