środa, 19 lutego 2014

Endometrioza

Endometrioza jest bardzo częstym schorzeniem występującym u kobiet zazwyczaj w okresie rozrodczym (około 10% kobiet cierpi na tą chorobę), polegającym na tym, że komórki wewnętrznej ściany macicy zagnieżdżają się poza macicą, np. w jajnikach i jajowodach, jelicie czy pochwie. 

Wędrujące komórki zachowują się  zgodnie z cyklem miesiączkowym, a więc może dochodzić do krwawienia z tkanek, w których pojawiły się narośla. Krew nie ma wtedy ujścia, zatem gromadzi się w otaczających tkankach, powodując nie tylko stan zapalny, ale również ból i podrażnienia.

Dotąd nie rozpoznano bezpośrednich przyczyn choroby, najprawdopodobniej na rozwój endometriozy mają wpływ predyspozycje genetyczne, nadmierne spożycie kofeiny, stresprzebyte operacje (np. cięcie cesarskie) oraz tzw. "wsteczna menstruacja" i osłabienie wątroby. Tradycyjne leczenie polega na podawaniu chorej leków hamujących normalny cykl miesiączkowy. Po urodzeniu dziecka, choroba zazwyczaj ustępuje, jeśli nie - kończy się po menopauzie.

Czy dieta może złagodzić objawy endometriozy?

OCZYWIŚCIE! oto wskazówki, które poprawią Twój komfort życia z endometriozą:

  1. Unikaj alkoholu.
  2. Unikaj cukru - nie tylko słodzenia, ale również cukru ukrytego w deserach, słodyczach, ciastach - cukier sprzyja stanom zapalnym w organizmie.
  3. Dobrze odstawić kawę - kofeina może zakłócać równowagę hormonalną w organizmie.
  4. Zamiast kawy, pij dużo wody mineralnej niegazowanej oraz ziołowe herbatki, np. z żeń szeniem, mniszkiem lekarskim.
  5. Obfite krwawienia mogą prowadzić do niedokrwistości, a więc również niedoboru żelaza - warto jeść ryby, kurczaka, indyka, soczewicę oraz suszone figi.
  6. Wchłanianie żelaza umożliwia witamina C. Ma również działanie przeciwzapalne. Warto wprowadzić do diety owoce - szczególnie maliny, truskawki, agrest i borówki amerykańskie.
  7. Świetnym wyborem będą ananasy - dzięki enzymowi bromelinie, nie tylko szybciej zwalczą ewentualną nadwagę, ale również mają działanie zmniejszające stan zapalny.
  8. Jedz orzechy - są świetnym źródłem cynku, który goi tkanki.
  9. Wskazana jest większa ilość tłuszczu!! czy to pomyłka? nie! zdrowe tłuszcze omega-3 korzystnie wpływają na gospodarkę hormonalną - warto jeść makrelę, łososia, tuńczyka czy siemię lniane.
  10. Olej lniany stosuj do wszystkich sałatek - łagodzi stan zapalny.
  11. Brokuły i kalafior regenerują wątrobę - "odkurzacz" naszego organizmu.
  12. Jeśli odczuwasz bóle - warto "jeść" więcej magnezu, np. w postaci szpinaku, natki pietruszki, migdałów, orzechów i okazjonalnie ... gorzkiej czekolady!
  13. Z przypraw najzdrowsze będą curry i imbir.
  14. Warto jeść probiotyki - napoje mleczne oraz cykoria dostarczą tych pożytecznych bakterii, utrzymujących zdrowie okrężnicy.
  15. Idealnym obiadem byłoby sushi - dostarczające magnezu, białka, omega 3 ... najlepsze połączenie składników!
NADWAGA pogarsza objawy - wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną!

Korzystne efekty przy leczeniu endometriozy daje regularna AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz