wtorek, 28 lipca 2015

Sól wzmaga uczucie pragnienia? To kolejny mit żywieniowy!


Wbrew powszechnemu mniemaniu słone przekąski nie nasilają uczucia pragnienia i nie prowadzą do spożycia większej ilości płynów – czytamy na stronie Uniwersytetu Hajfy (Izrael).


Zwykło się uważać, że potrawy o wysokiej zawartości soli zaburzają równowagę wodno-mineralną organizmu, dlatego przyczyniają się do uczucia wzmożonego pragnienia i picia większej ilości płynów. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Hajfy wykazali, że to nieprawda. Według nich słone przekąski nie mają żadnego wpływu na subiektywne uczucie pragnienia, a po ich spożyciu badani piją tyle samo, co zawsze.

W badaniu uczestniczyło 58 studentów. Podczas kilku wizyt w laboratorium konsumowali oni specjalnie przygotowane porcje orzeszków – słonych, kandyzowanych lub bez żadnych dodatków – a następnie oceniali nasilenie swojego pragnienia. Otrzymywali też butelkę wody, z której mogli pić bez żadnych ograniczeń przez kilka następnych godzin.

Okazało się, że bez względu na rodzaj spożywanej przekąski osoby badane nie różniły się między sobą pod względem natężenia pragnienia i ilością wypijanej wody. Nawet badani, którzy konsumowali największe ilości soli (3,7 – 4,4 g) nie wydawali się bardziej spragnieni niż reszta.

„W związku z założeniem, że konsumpcja soli wzmaga pragnienie, pojawiły się obawy, że może to prowadzić do zwiększonej konsumpcji słodkich napojów. Jednak nasze badanie nie dostarczyło żadnych dowodów na to, że sól skłania do spożywania większej ilości płynów" – mówi koordynator badania prof. Micah Leshem.

Artykuł pochodzi z serwisu: www.pap.pl.

sobota, 3 stycznia 2015

Przepis na syrop z cebuli z czosnkiem

Przepis na syrop z cebuli z czosnkiem


Do przygotowania syropu z cebuli potrzebujemy:

- 1 dużą cebulę
- 2 - 3 łyżki miodu pszczelego lub cukru
- kilka ząbków czosnku

Cebulę kroimy w kostkę, a czosnek w plasterki. Polewamy miodem lub zasypujemy cukrem. Odstawiamy pod przykryciem (np. w małym słoiczku) na kilka godzin. Już po 2 - 3 godzinach otrzymujemy gotowy syrop. Najwięcej cennych składników ma świeży syrop, dlatego w okresie choroby, kiedy go potrzebujemy, warto przygotowywać go codziennie.

W czym pomoże syrop z cebuli z czosnkiem?

KASZEL I BÓL GARDŁA

Cebula zapobiega powstawaniu śluzu w drogach oddechowych, stąd łagodzi ból gardła i zmniejsza kaszel. Dzięki zawartości siarki, syrop wykazuje działanie bakteriobójcze. Z kolei duża ilość żelaza, chromu, magnezu, witaminy C i jodu daje właściwości przeciwinfekcyjne.

ODPORNOŚĆ

Tak duża dawka witaminy C w syropie z cebuli świetnie podnosi odporność, a więc nawet jeśli nie jesteś przeziębiony, to warto profilaktycznie sięgać po ten "eliksir zdrowia". Witamina C pobudza wzrost i sprawność komórek układu odpornościowego. Dzięki tej witaminie, w organizmie wzrasta również produkcja interferonu, związku który działa antywirusowo.

GORĄCZKA 

Ostry smak cebuli pobudza krążenie, co sprzyja poceniu się. A nie od dziś wiadomo, że wygrzanie pod kołdrą skraca czas choroby, dzięki skutecznemu pozbyciu się toksyn z organizmu. Jest to bardzo pomocne przy przeziębieniu.

piątek, 2 stycznia 2015

Dieta przeciwzmarszczkowa

Zmarszczki ma każda z nas. U niektórych kobiet są mniej widoczne, u innych nawet w młodym wieku da się zauważyć wyostrzone rysy twarzy - dlaczego? Z wiekiem zmniejsza się poziom kobiecych hormonów estrogenów w organizmie. Im mniej estrogenów, tym bardziej wysuszona skóra. Z wiekiem nasza skóra staje się poza tym coraz cieńsza, zmniejsza się zdolność zatrzymywania wody, skutkiem czego skóra jest również mniej elastyczna. U dojrzałych kobiet spada również produkcja kolagenu w skórze. 


W dużej mierze, wygląd naszej skóry zależy od uwarunkowań genetycznych, ale wpływ na stan skóry ma także nasz styl życia. Czy w diecie znajdziemy produkty, które będą odpowiednikiem nawilżających kremów przeciwzmarszczkowych?

Kilka rzeczy możesz zmienić od razu. Skórę znacznie niszczy zbyt długie przebywanie na słońcu, przebywanie w niezdrowym środowisku oraz palenie papierosów, ale głównie niezdrowa dieta. Właściwie zbilansowany jadłospis pomaga przywrócić równowagę hormonalną i zapobiega dalszym zniszczeniom skóry.


7 produktów przyjaznych dla Twojej skóry


MIGDAŁY

Mają mnóstwo witaminy, która najbardziej potrzebna jest skórze - witaminy E. Migdały chronią skórę przed uszkodzeniem i wspomagają gojenie ran. Jeśli nie lubisz migdałów, możesz je z powodzeniem zastąpić orzechami włoskimi, awokado, siemieniem lnianym oraz oliwą z oliwek.

PESTKI DYNI

Niszczą zmarszczki, a nawet trądzik. Swoje właściwości zawdzięczają dużej zawartości cynku. Pierwiastek ten pomaga w leczeniu oraz regeneracji skóry. Sporo cynku zawierają także soczewica, ryby i pełnoziarniste pieczywo.

ORZECHY BRAZYLIJSKIE

Już 3 sztuki dziennie, aby zaspokoić dziennie zapotrzebowanie na selen. Selen to witamina - przeciwutleniacz, który hamuje powstawanie wolnych rodników, postarzających skórę.

TŁUSTE RYBY MORSKIE

Są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zdrowe tłuszcze, których źródłem są ryby są potrzebne do utrzymania wody w skórze.

TRUSKAWKI

Jedząc truskawki, zwiększasz produkcję kolagenu w swojej skórze. Wszystko dzięki dużym ilościom witaminy C znajdującej się w tych owocach. Poza sezonem truskawkowym, warto sięgać po grejpfruty, kiwi i cytryny.

JAJKA

Aminokwasy obecne w jajkach pomagają budować i regenerować skórę i mięśnie. Są również bardzo sycącym posiłkiem. Dbaj, aby 2 - 3 razy w tygodniu w Twoim menu znajdowały się jajka.

MARCHEWKA

Warzywo to dba o koloryt Twojej skóry. Jest źródłem beta karotenu, przekształcającego się w naszym organizmie w witaminę A. Jeśli nie lubisz marchewki, do swojego jadłospisu możesz wprowadzić szpinak lub dynię.

Poza zmianami w jedzeniu, warto zadbać również o ilość wypijanych płynów. Dla zdrowia skóry NAJWAŻNIEJSZA JEST WODA! Pij minimum 1,5l dziennie wody, najlepiej z dodatkiem soku ze świeżo wyciśniętej cytryny. Woda z cytryną dodatkowo odtruwa organizm z toksyn, oczyszcza ze śluzów i resztek niestrawionych pokarmów.

LISTA PRODUKTÓW, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ

  • alkohol
  • kawa
  • napoje gazowane
  • cukier
  • potrawy smażone
  • wielokrotnie podgrzewane tłuszcze (np. potrawy w barach typu chińskiego)
  • wysokoprzetworzona żywność (im dłuższa lista składników, tym gorzej!)